Dlhodobé merania od roku 2011 podľa PKS ukazujú, že podiel vystavenia
slovenských potravín do roku 2017 permanentne klesal (37,2 %), až v roku
2018 začal postupne opäť rásť. Podiel vystavených slovenských výrobkov
rastie kontinuálne piaty rok za sebou s priemerným ročným nárastom o 1
p. b. Napriek mierne optimistickému trendu je však podiel vystavených
slovenských výrobkov relatívne nízky. Aktuálne je stále nižší, ako to
bolo do roku 2014.
"Pred dvomi rokmi sme zaznamenali šok uzatvorením hraníc v dôsledku
pandémie ochorenia COVID-19, kde sa ukázala totálna závislosť našej
krajiny od dovozu potravín, čo spustilo celospoločenskú diskusiu o
potravinovej bezpečnosti štátu. Situácia posledných mesiacov nám
ukazuje, že zabezpečiť dostatok nielen fyzicky, ale aj cenovo dostupných
potravín sa musí stať prioritou tohto štátu," uviedol prezident PKS Daniel Poturnay.
Podľa prieskumu najvyššie zastúpenie slovenských potravín majú už
tradične reťazce COOP Jednota (55,2 %), nasledujú predajne Fresh (50,4
%) a CBA (49,5 %). Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v
reťazci Lidl (32,6 %). Jediný Lidl si však svoj podiel vystavených
výrobkov v porovnaní s minulým rokom polepšil o 5 p. b.
Do veľkej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj
formát predajne. Najvyšší podiel je podľa prieskumu v malých
predajniach, nasledujú supermarkety, potom hypermarkety a najnižší
podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.
"Sme veľmi sklamaní z toho, že väčšina retailových sietí už niekoľko
rokov nedokáže zvýšiť podiel slovenských výrobkov na svojich regáloch.
Podstatnú časť celkového nárastu podielu slovenských výrobkov za
posledné roky spôsobil takmer výhradne nárast podielu slovenských
výrobkov v sieti Lidl, ktorá stále výrazne zaostáva v podiele za
ostatnými obchodnými sieťami," vysvetlil Poturnay.
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v
kategóriách mlieko (73 %), vody a minerálky (64 %), víno, pivo a mliečne
výrobky (52 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci
kategórií oleje (12 %), cukrovinky nečokoládové (13 %), konzervované
produkty (19 %) a cukrovinky čokoládové (22 %).
Zo 16 sledovaných kategórií sa v roku 2022 zaznamenal nárast v 11
kategóriách, najvýraznejší v kategórii mlieka, mliečnych výrobkov,
cestovín a nečokoládových cukroviniek (plus 3 p. b.). Mierny pokles
zaznamenali mäsové výrobky (mínus 1 p. b.).
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v
Banskobystrickom kraji (48 %), nasleduje Prešovský kraj (47 %) a
Žilinský kraj (46 %), najnižší podiel má Trnavský kraj (35 %) a
Bratislavský kraj (36 %).
Prieskum PKS vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode sa
uskutočňuje od roku 2011. Aj v roku 2022 sa prieskum uskutočňoval
osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach
potravinových reťazcov v celej SR. Terénny zber údajov sa realizoval v
mesiaci marec až apríl 2022 v rovnakých obchodných sieťach ako minulý
rok.